úterý 18. prosince 2018

Ve škole žijí skřítci


Mé dvě děti, Adámek, třeťák, a Magdalénka, prvňáček, školu zrovna nemusí. Hlásí mi to každý den ráno, kdybych náhodou zapomněla. Mě však naštěstí problémy s pamětí zatím nepostihly. Ne tak mého syna.
Hned se začátkem září se ukázalo, že Adámka paměť zrazuje častěji, než bych čekala. Tedy ve srovnání s jeho prvními dvěma školními léty. V říjnu již Adámek stačil ztratit takových věcí, že by tím zásobil celý první stupeň. A já jsem měla v papírnictví otevřený účet a s Maruškou, tedy paní prodavačkou, jsem si tykala už od konce září.

Abych nekřivdila tomu nebohému dítěti, Adámek se opravdu snažil. Bylo vidět, že všechny ty ztráty jsou jaksi mimo jeho vůli. Často jsme společně vzpomínali na jeho spolužáka, Pavlíka Ozkuse, kterého podobné problémy trápily celý loňský školní rok. Nakonec začal tvrdit, že mu věci kradou skřítci a dokonce na tomhle neuvěřitelném vysvětlení trval tak zarputile, až ho jeho rodiče raději nechali přeložit do jiné školy.

Dnes ovšem obě děti přiběhly ze školy, oči navrch hlavy, a že prý přišly na to, kam všechny Áďovy věci mizí.

A tak jsem je nechala povídat.

Adámek začal zeširoka:

„Hned v geometrii jsem zjistil, že se mi zase ztratilo kružítko. Zoufal jsem si, marně jsem ho hledal ponořený až po ramena v aktovce."


Zbrusu nové aktovce, musím podotknout. Ta stará prostě záhadně zmizela. Ale nebudu přerušovat jeho vyprávění mými stesky.
Marně hledal kružítko, o němž si byl naprosto jistý, že ho ukládal do pouzdra, které teď leželo otevřené na stole. Kružítko v něm očividně chybělo. A na dno tašky se taky nevykutálelo.
Adámek se narovnal a znovu překontroloval obsah pouzdra. Také se chtěl vyhnout pohledu paní učitelky, která ovšem stále trpělivě čekala, až Adámek vyřeší svůj kružítkový problém.
„To nevadí, Adámku.“ ozvala se paní učitelka, když pochopila, že kružítko není k nalezení. „Patrně ti leží doma na stole, zítra si ho doneseš.“
Jenže Adámek paní učitelku sotva vnímal, strnule hleděl na pouzdro a nevěřil vlastním očím: bledě modré pero, které ještě před chvilkou odpočívalo v obvyklém poutku v prvním patře pouzdra, zmizelo.
Někdo si ze mě děla legraci, pomyslel si Adámek a zamračeně se rozhlédl po třídě. Čekal, že se některému z dětí zaleskne jiskřička potměšilosti v očích, ale celá třída se skláněla nad svými sešity a kružítky rýsovala úhledné kruhy na první stránky.
Když mu pohled přilákal drobounký pohyb u aktovky Aničky Koblížkové, oči se mu rozšířily údivem.
Schovaní za Aniččinu růžovou aktovku se o jeho modré pero přetahovali dva skřítci! A k tomu všemu u malých skřítčích nožek, oblečených do legračních ponožek s velkou bambulkou na palcích, leželo ztracené kružítko. Kromě bambulek na ponožkách měl skřítek i bambulku na špičce čepičky, která mu na zrzavých vláskách poskakovala, jak s ním cloumal druhý skřítek, jehož tmavé vlásky, rozcuchané jako nepodařená otýpka slámy, se zdály být na pravé straně nepatrně opálené. Navíc skřítkovi ponožky místo bambulek zdobily díry, kudy koukaly umouněné palce. Na zádech mu seděl vak a výmluvné vybouleniny nenechaly Adámka na pochybách, že je napěchovaný ztracenými věcmi dětí.
Oba skřítci urputně bojovali a zdálo se, že se vůbec nestarají, co se děje kolem nich. Když však rozcuchaný skřítek zabloudil pohledem k vykulenému Adámkovi, poznal, že je odhalen, pustil kořist a vmžiku zmizel.
Skřítek s bambulkami na palcích se na Adámka usmál, zamával ručkou, pak srovnal modré pero úhledně vedle kružítka, bravurně vyšvihl pukrlátko a zmizel stejně tajemně jako první skřítek.
„Adámku?“ ozvalo se od tabule.
Paní učitelka si všimla vyjeveného Adámka a vrátila jeho pozornost ke geometrii. Adámek pomalu sebral modré pero i ztracené kružítko ze země, otevřel sešit a jako ve snách se přidal k ostatním dětem v kroužení na papíře.
„Tak ve škole máme dva skřítky.“ dovykládala Adámek.
Magdalénka, aby rozptýlila mé pochybnosti dřív, než je řeknu nahlas, s vykulenýma očkama rychle povídala:
„Já jsem toho hodného skřítka měla ve skříňce. Opravdu!“ kývala hlavičkou, až se jí cůpky ráno za dramatických okolností učesané, míhaly kolem obličejíčku.
„Čekal tam na mě, aby se mi představil.“ dodala hrdě.
Významně pohlédla na bratra. Byla to jasná výzva, ale Adámek ji ignoroval, a tak Magdalénka povídala dál: „Jmenuje se Literka a ten druhý, ten zlobivý, se jmenuje Pidišpín, bere dětem školní potřeby a úkoly a živí se kradenými svačinami. A prý si na Adámka zasedl.“
„Tak skřítci.“ pozvedla jsem obočí. „No takový zasednutý skřítek by vysvětloval hodně věcí, že Adámku?“
„Ale vrátil mi pero i kružítko.“ vytahoval Adámek z aktovky pouzdro jako nezpochybnitelný důkaz. „A dneska se mi vůbec nic neztratilo.“
To byl ovšem argument! Už od začátku jsem podezírala z celé záležitosti drzého Pidišpína. Pravděpodobně se od mých dětských let v té podivné škole nic nezměnilo.


Žádné komentáře:

Okomentovat