V ředitelčině
náručí se svíjela pomuchlaná černá koule. Chlupy na různých místech buď naježeně
trčely, nebo se slepily do vlhkých chuchvalců. Na co se vlastně dívám, se mi
podařilo určit, až když se z celé té věci vyklubal čumák a zuřivě si
okusoval část těla, která mohla být, podle mého hrubého odhadu, přední tlapkou.
Alfréd,
ředitelčin černý kocour. Drobátko zákeřné zvíře.
„Jen
klid.“ konejšila ho něžně paní ředitelka a škrábala se urputně na zadku.
Rozpačitě
jsem si odkašlala a soustředila jsem se na své děti, tichounce sedící na
židličkách v rožku, abych dopřála paní ředitelce trochu soukromí. Doufala
jsem také, že zjistím, odkud se bere její krajně nespolečenské chování.
Přivítaly
mě však Adámkovy smutné oči.
Ale ne,
povzdychla jsem si.
„Vaše
děti chudáka Alfréda trápily.“ pronesla vyčítavě paní ředitelka, drbajíc si při
tom záda o zeď.
Vzpomněla
jsem si, jak Magdalénka několik hodin oplakávala mrtvou krysu, na kterou jsme
náhodou narazili na procházce v parku. Neublížila by mouše. Ani Adámek.
„Ano,
vaše děti polily Alfréda něčím lepkavým a kousavým! Podívejte se, jak vypadá!“ Přistrčila
mi ten nevzhledný chundelatý žmolek až pod nos. Tak blízko, že Alfréd varovně
zamručel.
„Ahm.“
potvrdila jsem tlumeně. „Chápu.“ ustoupila jsem do bezpečné vzdálenosti.
Cítila
jsem se čím dál tím víc zmatenější. Toužila jsem zjistit, co se tu stalo. Od
paní ředitelky se toho ale očividně víc nedozvím. Zrovna si drbala bok o roh
stolu a soustředěně se pokoušela dosáhnout na nedosažitelné místo na
zádech.
„Mohu
vám nějak pomoct?“ nabídla jsem jí zdvořile.
„Raději
jděte.“ pravila paní ředitelka, s přivřenýma očima se drbala ve vlasech.
Ještě
když jsem zavírala dveře, slyšela jsem, jak si brumlá: „ Kde mám teď uprostřed
podzimu shánět netopýří mléko?“
Podivná
poznámka. Neměla jsem však čas nad ní dumat.
„Půjdeme
domů na kakao s maršmelouny léčit bolavou duši.“ usmála jsem se na Adámka.
„To
toho kakaa budou muset být litry.“ pravil trpce Adámek.
Doma
se Magdalénka nad kouřícím hrnečkem tetelila blahem: „Mami, Adámek se ráno po
cestě do školy tak staral, abych neupadla.“
Adámek
smutně posrkával a mlčel.
Samozřejmě
jsem věděla, že Adámek neprojevoval obavy o svou sestru, ale o krabici, kterou
opatrovala. Sám jednu, o dost větší, nesl.
Abych
to objasnila, na dnešek byl vyhlášen Den dětského umění, jak jej paní ředitelka
vzletně nazvala. Což v podstatě znamenalo, že děti dostaly příležitost
představit své záliby a koníčky. A Adámek byl nadšený modelář. Samozřejmě že
zvažoval, zda vystaví své drahocenné modely Pidišpínově uličnictví. Ale právě
proto, že jejich výrobě věnoval tolik času a doufal i v jiné uznání, než
mé maminkovské: „Adámku, to je tak pěkné! A teď si umyj ruce a pojď si sníst
polívku, dokud je teplá,“ rozhodl se nakonec, že to riskne a vybral několik svých
nejlepších modelů.
Děti
si včera připravily učebnu přírodopisu. Uspořádaly lavice podél zdí tak, aby
každé získalo svou výstavní plochu. Adámkovi byla vyčleněna lavice až na konci
řady, což ho velmi těšilo, alespoň jeho letadla nebudou ohrožena dětmi ze všech
stran.
Děti pokračovaly ve vyprávění:
Když
Adámek s Magdalénkou ráno dorazili do improvizované výstavní místnosti,
Adámek svou krabici veleopatrně odložil na zem, Magdalénka vedle odložila tu
svou už jen opatrně, za což si vysloužila Adámkův káravý pohled. Magdalénka si již
ráno, když jí byl svěřen tank, zakázala pro své vlastní blaho obracet oči v sloup,
aby se vyhnula přednášce, v pořadí nejméně tisícstopadesátdeváté (tento
měsíc), o jejím nezodpovědném přístupu.
Adámek
se však už věnoval krabicím. Akorát otevíral tu svou, a co spatřil, ho naplnilo
pocitem hlubokého uspokojení. Zábrany z lega, jejichž stavěním strávil
podstatnou část včerejšího odpoledne, fungovaly naprosto báječně. Obestavil
jimi letadla, aby se při přenášení neponičila a teď zjistil, že zůstala
v perfektním stavu.
A
zatímco Magdalénka vytahovala ze svého balíčku velký černý tank, Adámek modely
letadel rovnal na lavici, pak slavnostně převzal tank od Magdalénky a vše
uspořádal tak, aby zanechaly co největší dojem.
Před
každý model umístil kartičku s příslušným názvem a před to všechno ještě
jednu, mnohem větší cedulku s tučným nápisem: NESAHAT!
Představa
upatlaných ruček nenechavých prvňáčků Adámka jaksepatří děsila. Magdalénka už
byla samozřejmě důkladně proškolená, ale nedělal si iluze o ostatních dětech. A
aby nedošlo k nedorozumění i mezi těmi, co abecedu ještě úplně neovládali,
přidal obrázek ruky v červeném přeškrtnutém kruhu a u toho rudý vykřičník.
„Takhle
by to mohlo zůstat.“ prohlédl si Adámek spokojeně svá tři letadla, tank i důrazné
bezpečnostní opatření.
Ostatní
děti se již pomalu trousily do vyučování, které mělo co nevidět začít. A Adámek
věděl, že i on bude muset modely opustit. Exponáty se měly totiž připravit před
začátkem vyučování, ale celá sláva vypukne až po velké přestávce.
Na
chodbě se rozdrnčel zvonek.
Adámek
se ještě naposledy ujistil, že je všechno v pořádku a pak dost neochotně
zanechal své modely svému osudu. Ze skříně na přírodopisné pomůcky na něj mával
Literka.
„Podívej,
Literka dá na modely pozor.“ uklidňovala Adámka Magdalénka.
Následující
dvě hodiny byly pro Adámka čisté utrpení. Nesoustředil se ani na početní příklady,
ani na slohové cvičení a ani na brebentění žáků, a když nakonec zazvonilo na
velkou přestávku, vystřelil z lavice, aniž by počkal na svolení paní učitelky.
Paní
učitelka byla laskavá, ale trpělivosti neměla nekonečné zásoby. Zrovna teď jí
trochu chybělo a tak Adámka ode dveří poslala zpět do lavice. Adámek se,
zaslepený drtivými obavami, zdráhal vrátit, takže paní učitelka rozhodla, že
odejde ze třídy až úplně poslední. Trest to byl nervy drásající a Adámek
s krůpějemi potu na čele sledoval, jak děti neskutečně pomalu opouštějí třídu,
diskutují, bezstarostně dovádějí a nemají ani ponětí o tom, jaká muka právě
prožívá.
Konečně
paní učitelka Adámkovi dovolila odejít. Vyběhl ze třídy, ale místo toho, aby
mohl chránit modely vlastním tělem, vrazil na chodbě do paní ředitelky.
„Aaa,
Adam, známá firma.“ změřila si ho podezřívavým pohledem paní ředitelka.
„Doufám,
že dnešní den skončí poklidně a bez nutnosti návštěvy vaší maminky
v ředitelně.“
Paní
ředitelka by jistě ani na chvíli neuvěřila, že tohle je i Adámkovo vroucí přání
a tak jen poslušně přikývnul: „Ano, paní ředitelko.“
Ale
to už byli u dveří přírodopisné učebny a paní ředitelka v dobré víře, že
udělá Adámkovi radost, pronesla: „Tak se podíváme společně, co přinesly ostatní
děti.“
Adámek
v duchu zaúpěl. Doufal, že letadla přežijí další čas bez jeho osobní
ochrany. Vešli do třídy a zatajil se mu dech. A nestalo se tak proto, že těsně
vedle lavice s jeho modely Tomáš Vymazal předváděl své fotbalové umění
s opravdovým kopacím míčem. Bylo to proto, že se nad jeho modely tísnil
ohromný chumel dětí. Adámek stále hledal svůj ztracený dech, když všechny ty
děti náhle vybuchly v hurónský smích.
Adámek
se zamračil.
To
nebyla očekávaná reakce.
A
polil ho pot.
Tam
kde se ještě nedávno usmíval Literka, na něj teď potměšile zíral Pidišpín! Po
Literkovi se slehla země.
Další
salva smíchu.
A
paní ředitelka zamířila přímo na opačnou stranu třídy ke sbírce fosilií, kterou
s velkou slávou přinesla Maruška Pilná.
Tohle
nesnesu, pomyslel si Adámek a pomalu ale odhodlaně se vzdaloval od paní ředitelky.
Potřeboval okamžitě objasnit, co se to tam u všech všudy děje.
Paní
ředitelka měla patrně oči i vzadu, protože nesmlouvavě pronesla: „Adame, tebe
nezajímá, co tvá spolužačka přinesla?“
Maruška
Pilná stála nad svými exponáty a Adámka provrtávala zlobnými pohledy.
„Jistě
že zajímá.“ zamumlal a poslušně sklopil oči ke stolu s hromadou kamení
různých velikostí, tvarů i barev. Napoprvé neviděl nic zajímavého, pak si však
všimnul drobného otisku ulity a najednou je viděl i na všech ostatních
kamíncích. V každém se dalo najít něco zajímavého.
Adámek
si umínil, že se Marušky zeptá, hned jak se vyřeší tahle zapeklitost.
„Ale
Maruško, tohle přeci není žádná zkamenělina.“ paní ředitelka ostentativně, s nakrčeným
nosem, ukazovala na kámen na okraji.
„To
je přeci vyschlá kulička hnoje, v níž uvízla moucha.“
Adámek
zaostřil zrak a zjistil, že paní ředitelka má pravdu. Maruška Pilná zrudla a začala
natahovat.
„Ukliď
to tady.“ rozkázala paní ředitelka, čímž prohlídku zkamenělin uzavřela a
posunula se k dalšímu stolu. Na něm vystavovala svou sbírku plyšáků
Maruščina nejlepší kamarádka Karolína.
Adámek
nedokázal myslet na nic jiného, než na modely. Viděl Pidišpína, slyšel smích a
bylo mu z toho úzko.
Paní
ředitelka si však nesmyslně dlouho prohlížela plyšová zvířátka a až po hodné
chvíli se přesunula k jiné výstavce, angličáci.
Další
salva smíchu a Adámek zaúpěl. Tentokrát nahlas.
Paní
ředitelka si ho změřila pohledem: „Tak běž. Já už se stejně musím vrátit do
ředitelny.“ A odklapala.
Adámek
se vrhnul k chumlu rozesmátých dětí, aby spatřil tu tragédii.
Pidišpín
celou Čajku orazítkoval od čumáku až po ocas obrázky jablíček, které paní
učitelka používá jako pochvalu do deníčků, levé křídlo při tom zlomil, takže
smutně viselo a pravé kolo přerazil. Letadlo se tak nešťastně naklánělo na
pravou stranu. Název na kartičce Pidišpín poškrtal a pod něj načmáral: padavka
nahnilá.
Stejně
se Pidišpín vyřádil i na Čápovi, kterého přejmenoval na zrezlinu
nelétavou, popatlal ho lepidlem a posypal
červenými třpytkami.
A
při pohledu na poslední letadlo, Albatrose, se mu udělalo černo před očima. Na
každém křídle se skvěla načmáraná postavička s vystrčeným zadkem a na
kartičce tučně stálo: éroprdka přetěžká.
No
a jeho tank!
Když
si vzpomněl, kolik práce mu daly jen ty pásy, chtělo se mu plakat. Teď vypadal
jako by najel na minu, pásy polámané, hlaveň zlomená.
Netrefa vrzavá!
Tos´
teda přehnal, Pidišpíne! Jen počkej, já ti ukážu! Sliboval mu Adámek v duchu
a vrhl zuřivý pohled tam, kde ho viděl naposledy. Pidišpín však zmizel.
„Co
máš z toho.“ poklepala mu nezúčastněně na rameno Věrka Veverková a
odfrčela.
„Taneční
představení začne za chvilku děti.“ nesl se třídou hlas paní učitelky a
bublající děti s výskotem opustily zničené modely i zničeného Adámka. Tomáš
přestal předvádět fotbalové umění a nechal balón vykopnutý nad hlavou svému
osudu. A na stůl s modely se zrovna šplhal Pidišpín.
„Ty
mrňavý…!“ vrhnul se na něj Adámek.
Nedořekl.
Míč
dopadl na lavici, ta se překlopila a vystřelila letadla, tank a samozřejmě taky
Pidišpína rovnou z okna ven.
Pidišpín
elegantním obloukem překonal vzdálenost mezi oknem a šípkovým keřem a vnořil se
do jeho trnitých větví, až podzimní listí vystříklo všude kolem jako barevná
fontána. Dvě letadla se zapíchla zprudka vedle místa, kde by se podle všech
pravidel měla nalézat Pidišpínova hlava. Třetí letadlo se mu odrazilo od zadku
a spadlo do trávy. Tam se rozletělo na milion kousíčku, jež se smíchaly
s dalším milionem kousíčků, ve které se proměnil tank.
Adámek
to celé sledoval z okna.
„To
nemůže být pravda, jenom se mi to zdá.“ zašeptal.
Magdalénka
bratra chápavě pohladila po ruce.
Teď
nastala ta chvíle, abych byl statečný, jak mi radívá maminka, pomyslel si trpce
Adámek.
A
jak tedy tak tiše trpěl a statečně koukal z okna na dílo zkázy, všiml si,
že pro Pidišpína celé dobrodružství zdaleka neskončilo. Větve ho sice na malou
chvíli podržely, nicméně se nakonec pod Pidišpínovou vahou zhouply a Pidišpín
se sesunul do otevřeného okapového kanálu, zčerstva vyčištěného od spadaného
listí roztržitým školníkem Masojídkem, jenž za sebou zapomněl kanál zase zavřít.
Teď
se však kovová mříž za Pidišpínem zaklapla a uvěznila ho.
Ze
školního dubu celou událost ospale sledoval, Alfréd, černý kocour paní
ředitelky. A když za Pidišpínem zapadla mříž, uznal, že je potřeba kouknout se
pořádně zblízka. Pomalu se protáhnul, zívnul, urovnal si chlupy na levém boku a
pak zlehka seskočil na zem, rozvážně prošel kolem šípkového keře a už stál nad
mříží, kterou zuřivě lomcoval Pidišpín. Jakmile spatřil kocoura, odskočil do toho
nejzazšího koutu, který mu úzký kanálek mohl nabídnout. Což věru nebylo moc
daleko.
Kocour
nespěchal, sednul si a olíznul si tlapu, tu pak protáhnul mříží a ledabyle se
pokusil na Pidišpína dosáhnout. Když se první pokus nezdařil, zase si chvilku
poseděl, Pidišpína však nespouštěl ze svých zelených očí. Obešel mříž z druhé
strany a tentokrát důkladně prošátral celý prostor kanálu. Zase nic. Pidišpín
se vmáčknul až k odtokové rouře a tam se snažil uhýbat nenechavým prackám.
Magdalénka
moc dobře věděla, co má kocour za lubem. Nevynechal jedinou příležitost skřítky
prohnat. Literka si na něj nejednou stěžoval, že by se kocour nezdráhal jim
opravdu ublížit, kdyby k tomu dostal příležitost.
No
a teď ji právě dostal.
A
Magdalénce se, navzdory Pidišpínově nespornému hulvátství, nechtělo kocourovi
dovolit, aby mu ublížil.
„Jedeš!“ zakřičela Magdalénka z okna.
Alfréd
však jen zvedl hlavu, ale nepohnul se o jedinou píď. Už pochopil, že je potřeba
změnit strategii a vyzkoušel, jak těžká je kovová mříž. I když tedy
v žádném případě jako peříčko nevážila, kocour měl dost síly na to, aby ji
malinko nadzvedl. Od této chvíle bylo Pidišpínovo polapení jen otázka času a
kočičí trpělivosti. A děti poznaly, že je zle, protože jak známo, kočičí
trpělivost je nekonečná.
A
zatímco kocour zkoušel, jak překonat mříž, děti vymýšlely, jak zachránit život
Pidišpínovi. Adámek tedy dost vlažně, jelikož měl neustále na očích nebohé
zbytky své práce a pořád se nemohl rozhodnout, zda by si Pidišpín důkladnou
lekci nezasloužil.
Magdalénka
však už přišla s prvním nápadem: „Kočky přeci nesnášejí vodu, polijeme ho
a on uteče.“
A
rozběhla se k Adámkově aktovce pro láhev s pitím. Maminka jim do
sychravého podzimního dne navařila čaj s citróny a důkladně jej osladila
medem. Magdalénka ten sladký čaj bez váhání vylila kocourovi do kožichu.
Úspěch
se však nedostavil.
Kocour
se zdržel jen na tak dlouho, aby vrhl zvlášť nevraživý až výhružný pohled na
děti, a hned pokračoval. Právě totiž našel způsob, jak mříž účinně nadzvednout,
bylo potřeba tlapku do mříží správně zaháknout a vší silou se zapřít do zadních
noh.
Pidišpínovi,
jenž se zoufale krčil v kanálu, zbývalo posledních pár vteřin.
„Co se stalo?“ na parapetě se objevil
Literka.
Děti
na něj přes všechny události zapomněli a teď na Literku koukali, jako na
zjevení, trčelo z něj peří a vypadal celkově dost pošramoceně.
„Omlouvám se vám, děti. Zvlášť tobě,
Adámku.“ A vrhl provinilý pohled na trosky letadel.
„Pidišpín
mě zavřel do skříně na přírodopisné pomůcky. Nějakou dobu mi zabralo, než se mi
podařilo osvobodit se.“ vysvětloval a při tom si vytahoval peří z vlasů,
uší a taky nosu. Kýchnul a z pusy mu vylétl další chomáč prachového peří.
„Promiňte,
ve skříni je nečekaně mnoho vycpaných hrdliček.“
Jediným pohledem pak zhodnotil
situaci: „Tady by určitě pomohl svědící prášek.“
Velice
opatrně odepjal od pasu malý váček opatřený dřevěnou pinzetou.
„I
když nejsem si jistý.“ zarazil se Literka. „Svědící prášek je opravdu
nepříjemný. Zažil jsem jeho účinky na vlastní kůži. Pokud neodhadnu dávku, může
to být i nebezpečné.“ držel váček obezřetně dvěma prsty co nejdál od těla.
Adámek
shlédl z okna na kocoura, jenž se nacházel uprostřed zjevně úspěšného
pokusu a poznamenal: „Myslím, že už nám nezbyl vůbec žádný čas, abychom vymysleli
něco jiného.“
„Ustupte
děti.“ zašeptal Literka, opatrně rozevřel váček, pinzetou nabral sotva viditelné
množství prášku a posypal jím kocoura.
Nejprve
se zdálo, že prášku bylo přeci jen až příliš málo, protože kocour se ani
neohlédl. Náhle se však prudce zarazil a zastříhal divoce ušima, nervózně švihl
ocasem, vytřeštil oči a pak nastala mela. Nechal Pidišpína svému osudu a zuřivě
se škrábal oběma zadníma nohama všude tam, kam až dosáhnul. To ovšem nestačilo
a současně se kousal do zadku, vzniklo tak vzteklé chlupaté klubko, zmítající
se a syčící, se srstí slepenou sladkým čajem.
„Nepřehnali
jsme to?“ starala se Magdalénka.
V tu
chvíli kocour vystřelil rychlostí blesku a pelášil pryč. Marně doufal, že tomu
nadělení v kožichu uteče. A z otevřeného kanálu se na třesoucích se
kolenou soukal značně otřesený a škrábající se Pidišpín.
Literka
množství prášku odhadl naprosto přesně, pomyslel si Adámek škodolibě.
Pidišpín
se podrážděně podíval do okna a přitom se drbal a drbal a Adámek se smál a
smál, dokud mu pohled nezabloudil k oknům ředitelny a nespatřil očividně
nahněvanou paní ředitelku, která si je měřila rozčíleným pohledem.
Adámek
ztuhnul.
Jak
dlouho je paní ředitelka sleduje? Je Literka prozrazen?
„Tak
děti, představení skončilo.“ paní učitelka oznamovala konec tanečního
vystoupení. „Je čas abychom se vrátili k učení.“
A
děti se neochotně odšouraly do svých tříd.
Neuběhlo
však ani 5 minut, v rozhlase to zapraskalo a ozval se řízný hlas: „Sourozenci
Adam a Magdaléna do ředitelny.“
„Tak
běž Adámku.“ povzdechla si paní učitelka.
Adámek
se ze svého místa zvedal jen pomalu.
„Okamžitě!“
štěkl školní rozhlas. Načež byl Adámek v mžiku v pozoru a na chodbě,
a ani nevěděl jak, s Magdalénkou v ředitelně, kde se na ně mračila
paní ředitelka.
„Teď
mi laskavě oba dva vysvětlíte, proč jste tak trýznili mého drahého Alfréda. Všechno
jsem viděla z okna, takže nemá cenu zapírat. Co jste mu to provedli
s kožichem? Je celý ulepený a nepřestává se drbat. Navíc se mi nedaří
vymýt mu tu patlanici z kožichu.“
To
bude tím medem, napadlo Adámka.
V mysli
se mu usadila představa paní ředitelky bojující ve vaně se vzteklým medovým
kocourem. A ať se snažil sebevíc, cítil, jak mu koutky úst cukají směrem nahoru.
Paní ředitelka se zarazila
vprostřed kárání, jelikož nemohla uvěřit, že Adámek se opravdu směje.
„Tak a dost!“ vykřikla,
„Volám vaší maminku.“
„A
dál už víš, mami.“ dovykládala Magdalénka.
„Aspoň
už vím, co se stalo paní ředitelce.“ pokývala jsem hlavou.
„A
mým letadlům.“ dodal smutně Adámek.
„Letadel
je mi moc líto, Pidišpín je pořádný nezbeda.“ pohladila jsem Adámka po vláskách
a přihodila mu do chladnoucího kakaa další maršmelouny.
„Třeba
se Literkovi nepodaří najít lék na svědící prášek příliš rychle.“ mrkla jsem na
něj a intenzivně při tom myslela na nebohou paní ředitelku a Alfréda.
Žádné komentáře:
Okomentovat